zajezd_odstoupeni_od_smlouvy_zruseni_dovolene - QUICK MAGAZÍN | TIŠTĚNÝ ČASOPIS | Aktuality | Zdraví | Trendy | Historie | Právo | Ekonomika | Politika | www.quick-magazin.cz

QUICK MAGAZÍN - LIVE VYSÍLÁNÍ
Aktuality     Zdraví     Trendy     Právo     Ekonomika     Politika     Gastronomie     Eshop     LIVE
Přejít na obsah

ZÁJEZD
ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY
v souvislosti s koronavirem Covid19


ilustrační foto: Pixabay


Představenstvo Asociace cestovních kanceláří České republiky projednalo 27. února 2020 problematiku řešení mimořádných okolností v cestovním ruchu, vzniklých v důsledku  vývoje situace v záležitosti koronaviru Covid19, v souladu s platnou českou legislativou a doporučilo českým cestovním kancelářím postupovat ve vzorových případech jak níže uvedeno.

A. Odstoupení od smlouvy zákazníkem z důvodu mimořádné okolnosti před odjezdem na zájezd

aby zákazník mohl odstoupit od smlouvy o zájezdu pro mimořádné a nepředvídatelné okolnosti bez povinnosti platit storno, musí být současně splněny dvě podmínky:

(i) před zahájením zájezdu nastaly v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředního okolí nevyhnutelné a mimořádné okolnosti a
(ii) tyto okolnosti mají významný dopad na poskytování služeb zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení.

Koronavirus je mimořádnou a nepředvídatelnou okolností. Nicméně, aby jeho výskyt zakládal právo zákazníka na odstoupení od smlouvy bez povinnosti hradit smluvní  stornopoplatek, musí se vyskytovat v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředního okolí a zároveň musí mít významný dopad na poskytování služeb zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení. Každý případ tak musí být posuzován jednotlivě.
B. Vznik mimořádné okolnosti v průběhu poskytování služeb zájezdu

a) pokud cestovní kancelář v průběhu zájezdu usoudí, že je zjevné, že místo určení cesty  nebo pobytu nebo jeho bezprostřední okolí mimořádná událost zasáhne, může nabídnout zákazníkovi  náhradní plnění zájezdu – přesunutí zákazníků na jiné místo pobytu nebo pomoc při zajištění návratu do České republiky.

b) pokud je zákazníkovi nařízena karanténa v místě pobytu, může tato přesáhnout délku pobytu zájezdu. Všichni zákazníci mají nárok na pomoc v nesnázích od cestovní kanceláře. Jedná se zejména o sdělení potřebných informací o zdravotních službách, místních úřadech a konzulární pomoci, pomoc při komunikaci na dálku a pomoc při hledání náhradní dopravy zpět do České republiky.

Zákazník, který je v karanténě, má dle českých právních předpisů nárok na dávky nemocenského pojištění, je-li řádně pojištěn. Zákazníkům by mělo být v místě pobytu vystaveno potvrzení o nařízené karanténě. To je, pokud jsou služby poskytovány na území EU, postaveno na roveň českému potvrzení o nařízení karantény. Toto potvrzení musí zaslat zaměstnanec svému zaměstnavateli do České republiky, aby mu mohl vyplácet náhradu mzdy. Cestovní kancelář nemá povinnost odškodňovat zákazníky, kteří museli být v karanténě.
C. Postup v případě prodeje samostatné letenky zákazníkovi

Cestovní kancelář je obvykle v případě prodeje letenek nikoliv pořadatelem letu, ale zprostředkovatelem prodeje letenky pro leteckou společnost. Neni proto v její pravomoci samostatně rozhodnout o změně či stornu letu/letenky mimo rámec smluvních podmínek, jelikož takovou pravomoc má jen pořadatel letu ( letecká společnost).

Výše uvedené doporučení vychází z platných právních předpisů a proto je obecně použitelné bez ohledu na další etapy vývoje koronavirové nákazy. Aplikace pravidel zde uvedených však se bude vždy odvíjet od konkrétní cestovní smlouvy konkrétního zájezdu. Je proto třeba v jednotlivém případě posoudit individuálně splnění či nesplnění citovaných podmínek.
zdroj: Asociace cestovních kanceláří ČR
vloženo: 28.02.2020
poslední aktualizace: 28.02.2020




reklama
Praktické hlasové překladače pro každého cestovatele:


Návrat na obsah